RÅ ROBER

★★★★☆☆

Anne Marie Helger har forlængst fundet sin helt egen plads i dansk teater. På trods af en række gode roller i andre
sammenhænge, så er det som soloartist, hun for alvor kommer til sin ret. Selv i en beskeden forestilling som RÅ ROBER fornægter det Helgerske talent sig ikke, og den 66-årige flammefurie fremstår trods blodsprængte lår stadig som en mirakelmakrel af guds nåde.

Fruens rober – de fleste desværre kun synlige via lysbilleder – danner grundlag for stærkt personlige anekdoter krydret med hug til såvel den tidligere som den nuværende regering.
I loftet i den hyggelige PH Cafe kan man dog nyde primadonnaens undertøj og andre nationale klenodier, der ligesom sminkespejl fra diverse Helger-forestillinger bidrager til den helt rigtige teateratmosfære.

Teksterne bliver betegnet som fraklip fra en nyudkommet bog om Helgers kjoler – og ikke alle overgange synes lige heldige. Her kunne lidt dramaturgisk præcision måske have været på sin plads, men det er på den anden side en del af charmen, at man bare hengiver sig til det sproglige overflødighedshorn.

Mere afdæmpet i mælet og unægtelig mere bleg i fremtoningen end fru Helger er Connie Knudsen, en næsten legendarisk kedelig skabning fra det Helgerske sortiment. Hun overtager modstræbende anden akt og får i sine stille passager mindet os om hvor diskret en solist Anne Marie Helger også kan være.