★★★★★★
Et af de utvetydige højdepunkter i forbindelse med Prag Dage i København tegner allerede til at blive gæstespillet med det tjekkiske dansekompagni VerTeDance og deres prisbelønnede forestilling CORRECTION. To klarinetspillere, syv dansere samt et ekstra par sko fylder Dansehallernes store scene med ren og skær teatermagi.
Danserne – fire kvinder og tre mænd – står på en imaginær linie fremme på forscenen sammen med de tomme sko, og vi indhyldes i klarinetmusikkens mystik samtidig med, at de stationære danseres blikke begynder at flakke. Snart forplanter bevægelserne sig til resten af ansigtet, halsen og armene. Danserne erfarer, at de ved at puffe, prikke eller bare puste til hinanden, kan få vedkommende til at sveje frem og tilbage som bøjelige siv ved en sø.
Ikke alle ønsker dog at følge flertallets bevægelser og det giver ofte nogle ejendommelige formationer, for alle har som udgangspunkt forskellige bevægelsesmønstre. Selv de tomme sko sættes i bevægelse. Gang på gang imponeres man over dansernes elastiske kroppe og den fysiske fleksibilitet, de udviser.
Flere af danserne forsøger at komme væk fra linien og ud af deres sko, så det kommer næsten til slagsmål for at få dem til at blive – jo, det politiske over- og undertoner er ikke til at tage fejl af. Men til sidst slår de sig alle løs i en heftig stationær dans under stetoskoplysets fragmentariske præg. Uden dog rigtig at komme nogen vegne…