★★★★☆☆
Selvom ANKOMSTEN er produceret af Teater Rio Rose og spiller på Teatret ved Sorte Hest har forestillingen intet med teater at gøre. Derimod får en en lang række illustrationer smækket op på et lærred og ledsaget af nykomponeret musik for klaver og harmonika.
Heldigvis er Shaun Tans illustrationer (der stammer fra hans prisbelønnede grafiske roman "The Arrival") af uhyre høj kvalitet og fortæller tilmed en relevant historie om at føle sig ensom i et nyt land.
Thomas Clausens lettere jazzede underlægningsmusik, der synes inspireret af diverse stumfilm, har indlysende dramatiske kvaliteter, men undgår dog ikke helt at forstyrre den visuelle oplevelse, som den i overvejende grad støtter. Både Thomas Clausen og Francesco Cali fremstår også som glimrende musikere, der i sig selv havde været en koncert værd.
På premiereaftenen havde flere forældre valgt at tage deres børn med, hvilke skabte en del uro, da det jo ikke er tegnefilm, vi bliver præstenteret for. Egentlig billedkunst kan man vel heller ikke kalde det, og hvor smuk en præstentation disse udsøgte illustrationer end får, så forbliver de en lang række statiske tegninger i modsætning til tegnefilmens dynamiske udtryk, der snyder vores øjne, så vi ser bevægelser.
Iscenesætteren Tove Bornhøft får med andre ord ikke denne skønhedsåbenbaring til at ånde, men fortjener ros for et både spændende og krævende eksperiment.