★★★☆☆☆
Anna Bros force som dramatiker er hendes evne til at omslutte sine karakterer med stor ømhed. Det mærkede man ikke mindst i det Reumert-belønnede skuespil "Varmestuen", men desværre kun til dels i det interessante men uforløste stykke DET MØRKE NET, der p.t. spiller i det royale Skuespilhus.
To computernørder finder hinanden på nettet i et fiktivt univers, men legen bliver gradvist lidt for nærgående med alvorlige konsekvenser.
Scenografen Edward Lloyd Pierce leger ligesom teksten med niveauer, og Rune David Grue forsøger at give forestillingen lidt ungdommelig dynamik, selvom de lange talestrømme gør det svært for ham.
Troels Thorsen og Marie Dalsgaard illuderer udmærket som to kejtede og kiksede unge. Sværere er det at acceptere den langlokkede Mikkel Arndt som pigens bror, når han ligner et fraklip fra filmen "Steppeulven", og Maria Rossing, der spiller drengens mor, har man atter stoppet ud, så hun fremstår som en ivrig medarbejder på "Kagefabrikken". Unge Asbjørn Krogh Nissen virker derimod helt rigtig – og lidt morsom – som gangbesværet mand fra PET.
Det Kongelige Teater fortjener ros for også at spille dramatik, der afspejler den nutid vi lever i, og selvom resultatet synes noget omstændeligt og ikke ungt nok i sin form, så har Anna Bro nogle præcise observationer om den måde, vi er begyndt at opføre os på.
Mange stykker før dette har behandlet, hvordan vores computer- og mobilvaner gør os mindre nerværende, men Anna Bro slår hovedet på sømmet, da hun pludselig lader den unge pige distancere sig fra publikum midt i en monolog, fordi hun lige skal læse og besvare en besked. Da får vi en direkte fysisk fornemmelse af det måske allermørkeste aspekt ved internettet.