★★★★★☆
Alejandro G. Iñárritu regnes med rette for en af verdens store instruktører. Han brød igennem med den brutale Love is a Bitch (Amores Perros), der gav Gael Garcia Bernal et internationalt gennembrud, men det var med film som "Biutiful" og "Babel", som for alvor viste, at der var bund i talentet. Alligevel formår han at overraske med BIRDMAN, der uden overdrivelse må regnes blandt de mest eksperimenterende Hollywood-film nogensinde.
Et næsten konstant bevægeligt kamera følger en falleret filmstjerne under prøverne til hans teatercomeback. Desperation og vanvid går hånd i hånd, når Iñárritu tager os på rundtur i kunstens verden, hvor alt kan ske -og sker!
Michael Keaton får et overrumplende comeback som skuespilleren, der stadig forfølges af rollen som BIRDMAN (et navn, der næppe tilfældigt minder om "Batman", der gav Keaton hans livs største kunstneriske fiasko). Rollen kan meget vel indbringe ham en Oscar i et tæt kapløb med bl.a. Eddie Redmayne fra "Teorien om alting" og Benedict Cumberbatch fra "The Immitation Game".
Som skuespillerens forsømte datter yder Emma Stone sin hidtil fineste indsats, mens Edward Norton giver et potent portræt af BIRDMANs selvfede skuespillerkollega.
BIRDMAN undgår ikke at irritere lidt undervejs, der er et strejf af noget anstrengt og fortænkt over filmens stil. Men det opvejes så sandeligt af den frapperende originalitet, som vi her er vidne til og som er så livgivende for filmmiljøet i Hollywood.