Månedens interviews:


JULIANE FEZER

&

CHARLOTTE MUNCK


ifm Tyske Filmdage og filmen

"MEERES STILLE"

Et af de mest usædvanlige værker i forbindelse med de tyske filmdage i Grand er Juliane Fezers spillefilmsdebut MEERES STILLE. Filmen er et dragende psykologiske drama, der udfordrer sit publikum, og skabt af en instruktør, som har tillid til, at vi selv kan sammensætte brikkerne til puslespillet.

"Det er den måde jeg arbejder på. Jeg vil have, at publikum bliver nysgerrige og er nødt til at følge med. Jeg kan godt lide, at en film har elementer er af mystik og gådefuldhed. Det gør den mere spændende. "

– Behøver man som publikum at forstå alt?

"Det kommer an på, om det er alle detaljer i historien eller om det er karaktererne og deres følelser. Jeg synes ikke publikum behøver at kende alle deltaljer i historien til bunds, men det er vigtigt for mig, at de forstår karakterene. Det kan godt være, at den forståelse først kommer i løbet af filmen eller efter man har set den, men det er også i orden. Hele filmen i gennem er der små hints – også musikalske – der antyder en sammenhæng, men hvornår brikkerne falder på plads er op til den enkelte."

Filmens store og krævende hovedrolle spilles af Charlotte Munck, der også er sceneaktuel på Københavns Musikteater med "Ring af Ild".

"Jeg havde set hende i TV-serien "Anna Pihl" og bliver virkelig berørt af hendes spil. Som skuespiller besidder hun en stor autenticitet, og så er hun vildt kreativ at arbejde sammen med. Charlotte taler derudover både imponerende godt tysk og er ved siden af sit skuespil også musiker, hvilket var en kæmpe gave for filmen."

Mens Charlotte Munck spiller teater i København, skriver Juliane Fezer videre på film nr. to, som hun allerede har modtaget manuskriptstøtte til. Den handler om en autistisk dreng, der efter en årrække på et behandlingshjem genforenes med den mor, der forlod ham.

– Skal Charlotte Munck også være med i den næste film?

"Det håber jeg."

Også Charlotte Munck har tydeligvis været glad for samarbejdet og for at arbejde i Tyskland.

– Du har tidligere bl.a. høstet stor succes som Sally Bowles i "Cabaret" på Gladsaxe Teater med stor fornemmelse for den særlige Berliner-atmosfære. Har du et særligt bånd til Tyskland?

"Jeg har også lavet teater på engelsk, og befandt mig også godt ved det, men mentalitetsmæssigt ligger det tyske godt til mig. Min farmor er også tysk."

– På hvilken måde adskildte denne opgave sig fra dine arbejdsopgaver i Danmark?

"Det var utroligt spændende at få lov til spille en kvinde, der har fået frataget en kraft. Jeg arbejdede ikke væsenligt anderledes i forhold til herhjemme, men der var mange ting, som jeg har ønsket at lave, som jeg fik lov til at gøre her. Jeg følte mig mødt i alvorligheden. Jeg blev genkendt."