DONKA

★★★★☆☆

Compagnia Finzi Pasca vakte opsigt med deres særlige form for nycirkus, da de gæstede Tivolis koncertsal med forestillingen "La Veritá" i sidste sæson. Nu er de tilbage i Danmark – på Teater Republique – med DONKA, en forestilling inspireret af den russiske dramatiker og læge Anton Tjekhov.

DONKA viser sig heldigvis at være en strammere komponeret forestilling, og selvom italiensk komik og artisteri ikke altid klæder mesterværker som "Kirsebærhaven", "Mågen", "Onkel Vanja" og "Tre Søstre", så forekommer DONKA mere vellykket.

Instruktøren Daniele Finzi Pasca har stor tillid til, at vi forstår det gebrokne engelsk som de medvirkende hovedsagligt benytter sig af, og ind i mellem står bizarre sætninger som "jeg forsøgte at begå selvmord for at irritere min mand" pludselig lysende klart.

Tre piger – som vi må formode skal illudere søstre – svinger sig legende i samme trapez, og en spansk gøgler med hang til kvindeskørter jonglerer med isbolde på højt artistisk niveau – når han da ikke giver os et af sine talrige bud på en nøglereplik i "Mågen". Der skøjtes og rulleskjøtes til den store guldmedalje, og en ekvilibristisk leg med kroppens lemmer på et operationsbord giver forestillingens slangemennesker mulighed for at vise deres virtuositet.

Henvisninger til Tjekhovs værker fortaber sig til tider i det dunkle, og man gør derfor klogt i at forvente mere gøgl end litterær poesi. Men når Kirsebærhavens røde blomsterblade daler ned, mens en hospitalseng danser rundt, og lyset så sænker sig på bagvægen samtidig med, at den storslåede musik tager til i styrke, opstår der ægte teaterpoesi. Og man indser, at kærligheden til Anton Tjekhov faktisk er til stede.