TAMTAM I GLASSALEN

★★★★★☆

Så serveres der atter revy i Tivoli, og det med TAMTAM. Et overskudsagtigt hold trykker den af i Glassalen og sejrer, selv når ordene svigter. Instruktøren Joy-Maria Frederiksen har betonet de showagtige elementer i revyen på bekostning af de små spidsfindige tekster, men når hele herligheden afleveres med så boblende et humør, kan man lige så godt lade sig rive med.

Niels Olsen virker i den grad i hopla fra det øjeblik, hvor han slår tonen an iført Pjerrot-kostume og dermed smukt vedkender sig traditionerne i Tivoli. Olsen har også skrevet flere af revyens bedste numre, bl.a. en skarp opdatering af det berømmede Preben Uglebjerg-nummer om gyngerne og karrusellen, her i pagt med tiden kaldet G OG K.

Søs Egelind har ikke været alt for heldigt med sit materiale, men sjov ser hun ud som en særdeles lavstammet politiker ved navn Lars. Hun får også skabt en sprød og spændende Monica Zetterlund i en lovprisning af alt, hvad der er svensk.

Mere priviligeret med materiale forekommer Bodil Jørgensen, som iført folkedragt synger forestillingens sjoveste sang, der har hentet inspiration i en gammel skillingsvise, men som i hendes udgave får et usædvanligt potent indhold.

Også de yngre kræfter bidrager i positiv forstand til TAMTAM i Tivoli. Pelle Emil Hebsgaard kan både være infam teenager og klassisk charmør – med overraskende hang til lolitadukker. Og Christiane Schaumburg-Müller viser tænder, når hun spider Se & Hør, og åbenbarer en ikke ubetydelig selvironi som “den perfekte kvinde”, der overstråles af sine korpiger.

Det kan man næste heller ikke undgå at blive, når disse varetages af så velsyngende damer som Szhirley og Rikke Hvidbjerg.Lidt synd at både dette og Alexandre Willaumes Freddie Mercury-parodi aldrig får lov at folde sig rigtigt ud musikalsk, for både orkester og solister ville tydeligvis kunne løfte opgaven.

Men heldigvis får vi en overdådig hyldest-sang til Danmarks svar på Mandela og Martin Luther King – og hvem det er, vil nok komme bag på de fleste. Men festligt er det – ligesom det meste andet i TAMTAM-revyen. Så der er god grund til at glædes over, at revygenren atter har fundet vej til Tivolis Glassal.