★★★★☆☆
LA BOHÈME må vel nok regnes for den mest lidenskabtligt elskede af alle operaer. Derfor stilles der altid tårnhøje krav til en nyopsætning af LA BOHÈME – og ikke mindst til de medvirkende. Men Malmø Opera viser atter en gang sikker sans for at finde de rette mennesker til at løfte opgaven. Og Olesya Golovneva er intet mindre end et fund til rollen som Mimi med den kolde lille hånd. Hendes spinkle krop rummer en stor klokkeklar stemme, og så kan hun spille rollen med en sårbarhed, så øjnene løber i vand. I Joachim Bäckström har hun en prægtig partner, ung i sin ubeslutsomhed men med en voksen varm røst.
Så længe deres historie har fokus er LA BOHEME en sublim oplevelse. Birollerne står på den baggrund knapt så skarpe, selvom der absolut er fut i Maria Fontoshs Musette.
Iscenesætteren Orpha Phelan har opdateret historien til moderne tid, og der skal der nok være nogen, der ikke bryder sig om. Man kunne da også have ønske sig scenebilleder og ikke mindst kostumer, der var mindre brutale ved øjenene, men med en klassiker som LA BOHEME må det altså være tilladt at lege lidt med udtrykket en gang imellem. De roterende scenemoduler skaber da også dynamik på scenen, men virker også i passager distraherende.
Heldigvis kan man så bare læne sig tilbage og lade Giacomo Puccinis udødelige toner beruse sindet, mens man glæder sig til den næste velsungne arie.