KRØYERS YDERSTE NAT

★★★★☆☆

Skagensmalerne er godt stof. I årtier har de været omgærdet af en særlig mystik, og deres indbyrdes relationer har dannet grundlag for flere film og teaterstykker. Vivian Nielsens såre konventionelle KRØYERS YDERSTE NAT fokuserer på den nat, hvor Krøyer opdager sin hustru med en ung mand og erfarer, at hun venter barn.

Jacob Schjødt har iscenesat forestillingen som et nydeligt stileben, og Carsten Burke Kristensen har lavet en funktionel scenografisk ramme om den lille drejescene, der sørger for at jorden bevæger sig under de medvirkende, selv når de sidder stille.

Maibritt Saerens fanger godt det utilpassede i Marie Krøyers væsen, men det dramatiske format mangler. Danmarks flotte skuespiller Kenneth M. Christensen har ikke fået meget at rive i som elskeren, men håndterer sin andel i det spinkle materiale absolut nydeligt.

Forestillingen får dog et underholdningsmæssigt løft, da Preben Kristensens Krøyer gør sin entre på scenen. Kristensen balancerer i passager på grænsen til det melodramatiske og kan slet ikke lade være med at tage nogle komiske stik hjem på ægte Preben Kristensen manér. Men han er og bliver forestillingens største gevinst, uden hvilken KRØYERS YDERSTE NAT ville være blevet en uudholdelig kedsommelig affære – trods en længde på knapt 90 minutter.