YOUNG FRANKENSTEIN

★★★★★☆

Mel Brooks fik i 60erne sit gennembrud og en Oscar for manuskriptet til komedien “The Producers”, der mange år senere også dannede grundlaget for en populær Broadway- og filmusical. Hans bedste film forbliver dog “Frankenstein junior”, som gav ham endnu en nominering og som bød på pragtpræstationer af bl.a. Gene Wilder, Madeline Kahn, Marty Feldman, Teri Garr og Gene Hackman. Så naturligvis måtte den også ende som en musical, som nu får skandinavisk premiere takket være Fredericia Teater under originaltitlen YOUNG FRANKENSTEIN.

Succesdrengene fra “Aladdin” Pelle Emil Hebsgaard og Johannes Nymark er tilbage, men denne gang er der Nymark, der har den sjoveste rolle – som monster. Det giver den ellers så nydelige Nymark mulighed for at vise en komisk side af talentet, som vi ikke har set tidligere – og hvor det klæder ham. Men man skal ikke undervurdere Pelle Emil Hebsgaards indsats i hovedrollen, selvom rollen er og bliver mindre showy end Aladdins Genie.

Kristine Yde Eriksen er sjov som Frankensteins meget blonde assistent Inga, selvom Thomas Jensens tyske accent sidder mere præcist, når han agerer kommisær Kemp. Camille-Catherine Rommedahl bliver bare bedre og bedre for hver rolle, vi ser hende i, og hun er i sig selv en fest som Frankensteins forlovede, der kun tilsyneladende lider af berøringsangst. Patrick Terndrup giver et overraskende bud på den pukkelryggede Igor – nu med bøsseattituder – men det virker. Og Vivienne McKee triumferer som Frau Blücher, når hun holder fast i det mørke og dystre i figuren og ikke smiler til publikum.

Scenografisk får Anders D. Jensen blandingen af videooptagelser, effekter og scenebilleder til at gå op, og YOUNG FRANKENSTEIN bliver også en sejr for Lynne Kurdziel Formato – som koreograf såvel som iscenesætter. Fredericia Teater har med andre ord gjort det igen, så nu håber man ledelsen snart giver de dynamiske spillere lov at prøve sjældne og mere krævende værker som “Carousel”, “Mame” og “Gypsy” – for de kan tilsyneladende det hele nu.