Vejret var ikke heldigt, og når så Tivoli netop denne aften tvang det mildest talt modne musical-publikum til at gå en kæmpe omvej i regn, slud og smat, så lignede de fleste faktisk nogle sølle statister i “Les Misérables” ved ankomsten til Tivolis Koncertsal.
Men heldigvis kunne Boublil & Schönbergs ualmindelig smukke musicalsange få os til at glemme vore lidelser. Dirigenten Stephen Ellery sørgede for, at samtlige instrumenter i Cinema Festival Symphonics kom til deres ret.
Det enorme orkester betød dog, at sangsolisterne det meste af aftenen stod klemt sammen i højre hjørne af scenen, og man kunne tilmed se lige ud i kulissen, hvor sangerne på skift gjorde sig klar til at gå på scenen. Lyskilden derfra forstyrrede også oplevelsen af filmmontagerne fra Tom Hoopers Oscar-belønnede musical-version med Hugh Jackman i front som Victor Hugos nu syngende Jean Valjean.
Man kan diskutere, hvor kunstnerisk forsvarligt et projekt som LES MISÉRABLES IN CONCERT er, når man hele tiden føler sig splittet mellem de stærke filmbilleder og live-fortolkningerne af sangene og musikken. Konklusionen blev, at filmen vandt rent dramatisk, for koncertens solister var tydeligvis bedre til at synge end til at spille, men det afholdte dem ikke fra at prøve.
Koncerten blev et virvar af accenter, enkelte så belastende, at man fik mistanke om, at enkelte havde lært sangteksterne fonetisk. Koncerten blev da også i passager et clash mellem forskellige former for musicaltraditioner.
Yonatan Pandelaki pustede sig ellers godt op i partiet som den tidligere straffefange Jean Valjean, men man troede ikke rigtig på, at han ville kunne løfte andet end en indkøbsvogn, og stemmen bristede desværre et par gange i den uhyre vanskelige “Bring Him Home”.
Chloe Taylor sang kønt som Fantine, men man savnede i nogen grad den indre glød. Aftenens smukkeste vokale indsats leverede Katarzyna Babirecka som Cosette, og passionerede Ringo Todorovic havde bestemt også sine øjeblikke som Marius, men bør arbejde med en tydeligere diktion.
Efter pausen var det dog som om, at ensembleindsatsen løftede sig, og godt hjulpet af det eminente orkester samt dygtige filmskuespiller som Hugh Jackman, Eddie Redmayne og Anne Hathaway blev LES MISÉRABLES IN CONCERT alligevel en slags succes.
I tilgift fik vi den Oscar-nominerede filmsang “Suddenly”, der blev skabt af Boublil & Schönberg (og Herbert Kretzmer) specielt til filmmusicalen, hvor den blev sunget af Hugh Jackman.
Men der er plads til forbedringer – både i de til tider rodede filmmontager, i ensemblets kunstneriske egalitet og i Tivolis måde at lukke gæster ind i koncertsalen på udenfor sæsonen.
(Michael Søby)