Marco Bellocchio fik sit gennembrud i midten af 1960’erne med “Fists in the pocket” om en rebelsk ung mand, der slår sin familie ihjel. Siden er det blevet til en del bemærkelsesværdige film bl.a. i 1980, hvor “Salto nel vuoto” (“Leap into Void”) indbragte både Anouk Aimée og Michel Piccoli hovedrollepriser i Cannes for deres spil som tæt forbudne søskende.
I 2009 gjorde “Vincere” (filmen om Mussolinis elskerinde) lykke, og indbragte såvel Filippo Timi (“Come Dio comanda”) som Giovanna Mezzogiorno (“Vinduet overfor”) talrige priser på alverdens filmfestivaler
Efter et par fæle flops i det seneste år rehabiliterer Cinemateket sig i august ved at vælge Marco Bellocchios KIDNAPPED som månedens film. Selv næsten 50 år efter sin debut er den store italienske maestro i topform, og KIDNAPPED hører blandt Marco Bellocchios mest imponerende produktioner.
Den jødiske dreng Edgardo bliver i 1800-tallets Bolognia så syg, at hans barnepige i al hemmelighed får ham døbt for at redde ham fra den evige fortabelse. Drengen overlever, men hans skæbne er for altid forandret.
For da den katolske kirke i Rom hører om den døbte dreng, der bor sammen med sin jødiske familie, beslutter de at “redde” ham. Så en dag banker det på døren hos den børnerige familie: Pavens udsendte er kommet for at hente drengen.
Trods voldsomme protester må forældrene give barnet fra sig, og deres ægteskab bliver aldrig det samme igen. De appellerer til paven om at få deres søn tilbage, og han svarer, at det må man se på, når de har fornægtet deres tro og selv er blevet kristne.
Enea Sala er et fund til rollen som den lille engleagtige Edgardo, og Leonardo Maltese overbeviser smukt som den vokse Edgardo. Paolo Pierobon fremstår frygtindgydende som den fanatiske pave og Barbara Ronchi er hjertegribende god som Edgardos forpinte mor.
KIDNAPPED fortæller en medrivende episk historie i et storslået format og med mesterinstruktøren Marco Bellocchio på sin kunsts højde.