Science Fiction-genren har med diverse mere eller mindre vellykkede Marvel-film opnået en øget synlighed. Det må gerne komme Ulaa Salims FOR EVIGT til gode. Filmen, som er produceret af Hyæne Film, fremstår som et ganske originalt værk set i danske sammenhænge, eftersom antallet af seværdige danske sci-fi film stadig kan tælles på een hånd.
Simon Sears er en martret videnskabsmand, der får til opgave at lukke den faretruende sprække, der er opstået på havets bund efter et jordskælv på Island. En livsfarlig opgave, hvis risiko han først for alvor forstår, da han møder sin ungdoms kærlighed igen. Hun spilles af sangerinden og musikeren Nanna Øland Fabricius, der her får sin første filmhovedrolle. Hun spiller rollen pænt – uden at overbevise om egentlig dramatisk talent, men falder på den anden side heller ikke igennem og er i al fald en visuel nydelse.
FOR EVIGT er måske mest af alt en smuk kærlighedsfortælling, hvis pointe man har gættet, inden vi kommer i mål. Men rejsen derhen er køn uden at være kedelig, godt hjulpet af en sanselig lydside, som Nanna Øland Fabricius også bidrager til med sin sang. Det er dog Simon Sears, der med sit stilfærdigt intense spil holder sammen på historien, hvorimod birolleskuespillerne har for lidt at arbejde med.
FOR EVIGT fremstå som en særling af den type, der også skal være plads til i dansk film. Nogen stor publikumssucces bliver den dog næppe, dertil er tempoet og stemningen for dvælende. Men også det har sine fordele i en tid, hvor eftertænksomhed er blevet et fy-ord.