DEN TABTE VERDEN

★★★★☆☆

Margarethe von Trotta har i nogen grad været forsømt af de danske distributører, så derfor er er det alt ære værd, at Miracle Film nu sørger for, at DEN TABTE VERDEN får dansk biografpremiere. Von Trotta har siden gennembrudsfilmene "Katharina Blums tabte ære" (instrueret i samarbejde med exmanden Volker Schlöendorff) og guldløvevinderen "De tre søstre" været en markant stemme i Tyskland, og ingen siden Rainer Werner Fassbinder har i den grad formået at lade den tyske kvinde komme til orde.

Filmene "Rosa Luxemburg" og "Rosenstrasse" indbragte da også skuespillerinderne Barbara Sukowa og Katja Riemann priser i henholdsvis Cannes og Venedig, og det er netop disse to formidable skuespillerinder, som von Trotta har tildelt hovedrollerne i DEN TABTE VERDEN.

Katja Riemann spiller Sophie, en midaldrende kvinde, der får sig et mindre chok, da hun en dag falder over et foto af en operasangerinde i New York. Hun ligner nemlig Sophies afdøde mor på en prik. Er det blot et tilfælde eller kan der virkelig være en sammenhæng?

Margarethe von Trotta væver et sindigt konstrueret melodrama, hvori fortidens syndere kastes frem i lyset og giver et nødvendigt nyt perspektiv på vores samtid. Katja Riemanns Sophie har en dejlig naturlighed forenet med en let neurotisk kvalitet, der gør hendes udvikling troværdig. Riemann lufter også sangstemmen i et par engelsksprogede jazzballader, mens Barbara Sukowa (der sidste år gjorde internationalt comeback i Von Trottas "Hannah Arendt") får sanglig assistance til de mest krævende operapassager. Sukowa leverer et storartet moderne diva-portræt, og samspillet med disse to meget forskellige skuespillerinder bringer mindelser om 40ernes rivalinde-film med Bette Davis og diverse andre.

DEN TABTE VERDEN byder også på et gensyn med en næsten ukendelig Rüdiger Vogler, som sande filmelskere kender fra Wim Wenders "I tidens løb". Men traditionen tro hos Trotta er og bliver det kvinderne, der fængsler og fascinerer.