★★★★★☆
(fotos: Thea Grønholt)
HamletScenen ved Kronborg invititerer til fødselsdagsfest for Juliet – også kendt som Julie i den danske udgave af William Shakespeares udødelige kærlighedsdrama. Æble-apperitiffen plukker vi da også selv af træet, som vor tids Adam eller Eva, og hilser på de øvrige medvirkende til festen bl.a. Juliet, Hamlet, Ophelia, inden vi inviteres ind til et smukt udsmykket blomsterbord.
En salatbaseret forret med rustikt brød samt vin og vand, mens vi bydes velkommen. Ingen af dem, der skal holde tale eller være quizmaster, skal føle sig sikker, så længe aftenens værtinde, Dronningen, er i lokalet. Hendes fundamentale liderlighed finder grimme men morsomme udtryk, og Dina Rosenmeier er et orgie af slet skjult begær, der kombineret med en herlig jordnær kritik af alt og alle ligner svigermor fra helvede. Men figuren får en overraskende drejning til slut, og vi ender med at knuselske denne dronning, trods indlysende fejl.
Generelt må man konsterere, at de dramatiske karakterer i denne 2023-version synes at have andre fysiske interesserer end dem, man finder i klassiske opsætninger. Således bør man være indstillet på et usædvanligt toilettræf mellem to af de mandlige karakterer undervejs, ligesom May Simón Lifschitzs Juliet er mere kompleks end man sædvanligvis ser i den rolle, men ikke mindre yndig end andre. Man forstår bestemt også hendes betagelse af den charmante Romeo gestaltet af Stanley Bakar, der har ægte poesi i sit væsen.
Stod det til den gæve Gertrud havde menuen været klassisk dansk (stegt flæsk som hovedret!), men Juliet har heldigvis allieret sig med kokken og madkunstneren Tine Galatius, og vi får i stedet en raffineret fiskepie med grønt og friturestegt tilbehør.
Man har dog helt ondt af dronningen, da hun vil overraske Juliet med en jysk kageperson (fløjet ind til lejligheden af militæret!!!), og Juliet så bebrejder hende for det. Juliets egen dessert – en form for cupcakes! – forekom at være udført med størrre kreativitet, men smagte ikke nødvendigvis bedre end en jysk kageperson.
Pludselig brydes selskabet op, og gæsterne forsvinder i alle retninger, men i takt med forsoningen får kærligheden alligevel en chance til, og sørme om man ikke ender på dansegulvet efter denne begivenhedsrige aften.
Iscenesætter Jeremy M. Thomas-Bøgsted giver os en underholdende og farverig aften, og selvom man også denne gang gerne have hørt mere til det Shakespearske sprog, så må JULIET’S BIRTHDAY BASH regnes blandt de sjoveste og mest aparte oplevelser, vi har haft i Kronborg-regi længe.
(Michael Søby)