★★★★★☆
Stephen Karams familiedrama THE HUMANS blev belønnet med Broadways fornemste hæder, Tony-prisen, som årets bedste skuespil i 2016. Stykket er ikke blevet mindre aktuelt i en krisetid, hvor en presset økonomi nemt kan påvirke hyggen ved højtiderne.
Provinsparret Dierdre og Erik Blake er rejst til storbyen for at fejre den amerikanske helligdag Thansgiving Day med deres yngste datter Brigid og hendes kæreste Richard i deres nye lyd- og lysfølsomme 2-etages kælderlejlighed. Også Brigid sygdomsmærkede storesøster deltager samme med den demente bedstemor. Men alle har tydeligvis deres problemer at slås med, og stemningen bliver gradvist mere presset i takt med at mad – og alkohol – kommer indenbords.
Generationernes agendaer støder sammen, og det er som om, at den gamle bedstemor trods demens alligevel registrerer de familiære frustrationer, hun er omgivet af.
Palle Steen Christensen får scenografi og videodesign til at gå op i en højere enhed på Folketeatrets Store Scene, og Kim Bjarke, der tidligere på sæsonen instruerede "Afbrudt samliv" til succes, viser atter at han i den grad er tilbage blandt landets fineste instruktører.
Skuespillernes indsatser synes smukt afstemt til hinanden, og den relativt afdæmpede spillestil giver pote til sidst. 100 minutter uden pause lyder som lang tid, men det er en klog beslutning at fastholde denne struktur, for holder man en pause, bryder man intenciteten.
Lars Brygmann er faderen, der ikke for alvor forstår, hvad der har ramt ham, og Ditte Hansen spiller hans viv, der glad og gerne hjælper stakler fra andre lande, men har svært ved at tilgive sin mands fejltrin.
Nanna Skaarup Voss er deres lidt belastende yngre og kærlige datter med sympatiske Paw Henriksen som forældrenes potentielle svigersøn. Lucia Vinde Dirchsen tegner et interessant portræt af den forpinte lesbiske pige, og helt fremragende fremstår Marianne Høgsbro som den rebelske bedstemor. Et studie i menneskelig lidelse, der aldrig reduceres til komik, men som derimod har en kerne af smerte og en vrede, som chokerer, da den endelig kommer op til overfladen.
THE HUMANS rummer mange sandheder om den moderne families dårskaber, men hverken dramatikeren Stephen Karam eller iscenesætter Kim Bjarke glemmer kærlighed. Det gør THE HUMANS til en af teatersæsonens mest relevante forestillinger.
(Michael Søby)