★★★★★☆
"A portrait in part(s)" er undertitlen på denne dokumentariske hyldest til dronning Elizabeth II. Den giver god mening, for filmen består sektioner af klip fra film og tv om men især af Elizabeth II. Fra de senere års videooptræden med James Bond og bamsen Paddington som overraskende medspillere til de første royale håndtryk, mens hun stadig er en lille pige.
Nostalgien trænger sig på – især efter dronningens nylige bortgang, men den ærkebritiske instruktør Roger Michell ("Notting Hill") holder den i ave med ærkebritisk humor, indtil også han forlod denne verden.
Der krydsklippes muntert mellem al den virak, som Elizabeth II har været genstand for i sit lange liv. Kun overgået af Cleopatras indtog i Rom, da Cleopatra blev spillet af den eneste Elizabeth, der nogensinde har overgået hende i berømmelse: Elizabeth Taylor.
Vi ser også, hvordan optagelser fra Elizabeth IIs kroning inspirerede kostumedesigner Edith Head til de royale kostumer til "Prinsessen holder fridag" med Audrey Hepburn.
ELIZABETH er tydeligvis lavet for at underholde – mere end for at oplyse, og vi har formodentlig stadig den definitive dokumentarfilm til gode, der går mere analytisk og dybdeborende til værks.
Men Roger Michell ønskede snarere at opservere sammenhænge og kontraster i hendes liv, og fange små tilsyneladende ubetydelige momenter, der ikke desto mindre afsløre en meget menneskelig side af Elizabeth II. Hvordan hun pludselig er moderen, der diskret retter på sin søn Charlie, den kommende konge. Og hvordan hun inddrager sin gamle mor i de hestevæddeløb, hun selv elskede så højt.
Roger Michell er ikke blind for de svære stunder, og dronningen fremstår tydeligvis mere bevæget over afskeden med kongeskibet "Brittania" end over at være blevet presset til at holde tale for den afdøde svigerdatter, Lady Diana.
Roger Michelle kan heller ikke dy sig for at sammensætte en sekvens af blomsteroverrækkelser, der kulminerer efter den sidste lille pige har overrakt sin buket og derefter nærmest væltes omkuld, da en officer skal gøre honør for dronningen.
Måske er dette den helt rigtige dokumentar lige netop nu, hvor den kommende Kong Charles allerede er ude i problemer. ELIZABETH minder os i al fald om, at der var en tid, hvor man fik en lussing for at udtale sig negativt om kongehuset. Det gør man vist ikke længere?