OBERSTINDEN

★★★★☆☆

Man forstår godt, at iscenesætteren Pia Rosenbaum har fået lyst til at dramatisere Rosa Liksom roman om OBERSTINDEN. For den fortæller en farverig kvindehistorie i et til tider saftigt sprog og formår at give et anderledes (finsk) perspektiv på nazismen og jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig.

Det er teaterforeningen Katusha, der har produceret forestillingen, som gæstespiller på Folketeatrets Hippodrom-scene i anledning af CPH STAGE.

En kvinde ser tilbage på sin barndom med en forgudet fader og en barsk mor. Det kaster hende ud i et voldelig ægteskab med en 28-årig nazistisk oberst og senere i et forhold til en dreng på 14 år.

Pia Rosenbaum har allieret sig med billedkunstneren og scenografen Thomas Kolding, og sammen har de fundet en fin balance mellem teater og billedkunst i en visuelt sanselige dramatisering. David Matschofskys videodesign og Thomas Koldings billedkunst udgør en poetisk ramme og em slående kontrast til det parforhold, der udviklede sig mere og mere grumt.

Marianne Mortensen øser generøst fra sit store følelsesregister i rollen som den mishandlede kvinde. Bedst er hun, når hun lavmælt beretter om, hvilke ægteskablige rædsler hun har været udsat for.

Man fornemmer den litterære baggrund i den dramatiske tekst, men trods en spilletid på ca. halvanden time, keder vi os ikke i Marianne Mortensens selskab, for stoffet er interessant og leveres med engagement. En Me Too-historie – med et både uhyggeligt og tankevækkende historisk perspektiv.

(Michael Søby)