GROSSE FREIHEIT

★★★★★☆

"I am a fugitive from a chain gang", "Caged", "The Shawshank Redemption" og "Carandiru". Listen over bemærkelsesværdige fængselsfilm er lang, og til denne kan man nu føje Sebastian Meises GROSSE FREIHEIT.

Filmen indskriver sig også smukt i rækken af selvransagende tyske film, hvor man ser fortidens syndere i øjnene og får den formidlet til verden på både sober og relavant vis.

I GROSSE FREIHEIT er det den skamlige behandling af homoseksuelle, blandt dem Hans, der ryger i fængsel gentagende gange, fordi han insisterer på at udleve sin homoseksualitet. Her møder han bl.a. en krysteragtige lærer Leo (Anton von Lucke), som han får et forhold til, og Oskar, en skrøbelig ex-kæreste (Thomas Prenn). Men vigtigst for ham på den lange bane bliver alligevel hans cellekammerat Viktor, på trods af en temmelig brutal begyndelse.

Hans spilles af den altid bemærkelsesværdige Franz Rogowski, som vi sidst har set i "Nadine", og som i GROSSE FREIHEIT yder sin hidtil fineste præstation.

Som Viktor overgår Georg Friedrich sin sølvbjørn-belønnede indsats i ("Helle Nächte"), en anden af Sebastian Meises fine film, og hans portræt af den heteroseksuelle Viktor, der nærmest modstræbende finder lindring i sin relation med Hans, hører blandt filmsæsonens fineste birollepræstationer. Da Hans besøger bøsse-sexklubben med det dobbelttydige navn GROSSE FREIHEIT må også han erkende, at det faktisk er noget andet og mere end sex, at han savner.

Sebastian Meise har blik for menneskers grundlæggende behov for nærhed, og han formår at skildre det gennem en række smukke og indsigtsfulde skuespillerpræstationer.

GROSSE FREIHEIT fremstår således som uomgængelig filmkunst, der både berører og bevæger.

Vi mindes om, hvor kort tid siden, der er, at homoseksuelle havde lignende livsvilkår og at det officielle Danmark ikke var meget bedre til at forsvare homoseksuelles rettigheder under og efter krigen.

At den danske samarbejdspolitik under besættelsen også indebar udlevering af homoseksuelle og kommunister til nazisterne er et stykke Danmarkshistorie, der kunne fortjene at blive hovedtema i en dansk film. Det var ikke kun tyskerne, der havde lig i lasten.