KEJSERENS NYE KLÆDER

★★★★★☆

Det er ikke kun på Det Ny Teater, at der luftes høje hæle i den store stil. Også i Aalborg Teaters familieforestilling KEJSERENS NYE KLÆDER (frit og frejdigt efter H. C. Andersens eventyr) er det IN at traske rundt i familievenlige "kinky boots".
Kejseren er nemlig modetosset, hvilket virkelig giver scenografen og ikke mindst kostumedesigneren Christian Albrechtsen mulighed for at slå sig løs.

Resultatet er sæsonens hidtil vildeste og mest vovede kostumer – og det er ikke kun de små poder, der får sig en visuel opvågning denne formiddag. Kejseren må da også finansiere sit tøjforbrug ved at skære på tilskudene til daginstitutionerne, hvor børnene jo kun leger med træklodser i primærfarver! Han hyrer et designerpar til at lave en dragt til ham, der er så fin, at kun de fineste Haute couture-kendere kan se den.

Viktor Tjerneld, iscenesætter af sidste års bedste forestilling ("En Folkefjende" på Nørrebro Teater), viser atter, hvorfor han hører blandt de allerbedste indenfor sin profession lige nu. Her er en dristighed og en galskab, som vi længe har savnet i de danske familieforestillinger, og som får både børn og voksne til at måbe af forundring.

Det kan godt være ungerne (+5) ikke fatter alle de smarte ord, som de hører, men de får een på opleveren, og stykket pointe – at børn skal sige fra, når de fodres med løgne af dem, der bestemmer – går rent ind hos det unge publikum. "Han er splitternøgen!", råber en dreng med en iver, som man kun møder i en teatersal.

Forestillingen stammer fra Malmö Stadsteater, og har pudsig musik af Hampus Hallberg. Viktor Tjernelds dramatisering er oversat fra svensk af Peter Dupont Weiss med en sprudlende ordglæde, der giver ny mening til ordet "kejsersnit" og introducerer os til farven "creudeaux"…

KEJSERENS NYE KLÆDER sætter gang i fantasiens farvepalet, og man skal slet ikke blive overrasket, hvis den aalborgensiske ungdoms garderober gennemgår en radikal forandring i den kommende tid.

(Michael Søby)