★★★☆☆☆
Selvom Paul Schrader igennem flere årtier har instrueret en lang række film, er han stadig mest kendt som manuskriptforfatteren til Martin Scorseses "Taxi Driver".
Det er kun få år siden, at han endelig modtog en Oscar-nominering som manuskriptforfatter til sin egen "First Reformed", der aldrig fik landsdækkende premiere herhjemme, men måtte nøjes med nogle enkelte visninger og en status som månedens film.
Nu har Martin Scorsese tilsyneladende forbarmet sig over ham, og har produceret filmen THE CARD COUNTER med Paul Schrader i instruktørstolen.
Schrader har også selv skrevet den noget utroværdige historie, om en professionel spiller (stilsikkert eksekveret af Oscar Isaac), , der efter et fængselsophold vender tilbage til spillebordene, kun for at donere et millionbeløb til en ung mand (Tye Sheridan) i håb om at redde ham fra spillegæld.
Men fortiden indhenter den garvede spillefugl i skikkelse af Willem Dafoe, og kun Tiffany Haddish (der opnået ufattelig popularitet i USA via den vulgære "Girls Trip") synes at nære interesse for ham.
THE CARD COUNTER bærer på godt og ondt præg af at være instrueret af manuskriptforfatteren, og begavede sekvenser afløses snart af mere prætentiøse passager, som virker både fortænkte og for "skrevet" til, at vi tror på dem.
På sammen måde får vi glimt af den visuelle fornemmelse, der kendetegnede et værk som "Mishima", men filmen forekommer alligevel for ordtung til for alvor at folde sig ud i billeder.
Både Oscar Isaac og Paul Schrader bliver lanceret som potentielle Oscar-kandidater, men umiddelbart ser det ikke alt for lovende ud.
Viljen til stil har Schrader stadig, men denne historie må han længere ud på landet med.