★★★★★☆
Walt Disneys Oscar-belønnede udgave af PINOCCHIO fra 1940 regnes stadig som den mest elskede version af eventyret om den lille trædukke, der bliver til menneske.
Mange har siden forsøgt at fortælle en mere autentisk udgave af samme historie, men først nu med Matteo Garrones lange men mesterlige version er det endelig lykkedes. Garrone er mest kendt for slagkraftige dramaer som "Gomorra", "Reality" og "Dogman", men her genskaber han en tid og fremtryller et poetisk univers, som både imponerer og bevæger.
Federico Ielapi er en rigtig lille hjerteknuser som Pinocchio og den Oscar-belønnede Roberto Benigni har vel næppe været finere end i sit socialt forankrerede portræt af Geppetto.
Filmens overdådige visuelle udtryk genkalder italienske renaissancemalerier, og såvel de overdådige dekorationer som de fabelagtige kostumer afspejler en håndværk, der al for sjædent bruges i en animeret filmverden. Filmens sminkehold havde fortjent årets Oscar, men den politiske korrekthed har atter taget magten i Hollywood på bekostning af filmkunsten.
Man kan frygte, at en film som PINOCCHIO kan have svært ved at finde en målgruppe i Danmark, hvor fortroligheden med den oprindelige fortælling trods alt synes begrænset. Men det gør ikke Garrones PINOCCHIO mindre magisk.