CPH PIX 2013

11. – 24. april 2013

Så er årets største filmfestival over os, og igen kan man vælge mellem et utal af film og filmserier.

De utålmodige kan vælge at kaste sig over en forpremiere-film som f.eks. den velproducerede “Hyde Park on the Hudson” med Bill Murray i en potent Golden Globe-nomineret præstation som præsident Roosevelt.

Whisky-kendere må ikke gå glip af Ken Loachs sympatiske “Angels’s Share”, en drama-komedie fra det skotske højland.Men der kan også være mening i at udvælge sig mere sjældne værker.

Blandt de stjerner som får lov at glitre i festivalprogrammet er franske Isabelle Huppert, der både kaster glans over den italienske mester Marco Bellocchios “Dormant Beauty” samt “In Another Country” af sydkoreanske Hong Sang-soo.

Også Nicole Kidman har i “Stoker” nydt godt af samarbejdet med en sydkoreansk instruktør, nemlig den bizarre “Old
Boy”-instruktør Park Chan-wook. Kidman kan også opleves i sin Golden Globe-nominerede birolle i den groteske “The Paperboy” overfor Zac Efron. Den alsidige Efron dukker i øvrigt også op i dramaet “At Any Price” i en mere moden præstation.

Den charmerende mexikaner Gael Garcia Bernal yder en af sine bedste præstationer i den chilenske Oscar-kandidat NO og Èmilie Dequenne (uforglemmelig som Dardenne-brødrenes “Rosetta”) gør et fornemt come-back i “Our Children” over for to af stjernerne fra fængselsdramaet “Profeten”, Tahar Rahim og den halvdanske Niels Arestrup.

Den tidligere Amelie, Audrey Tautou, kan opleves i en pragtrolle som “Thérèse Desqueyroux”, en rolle som den Amour-aktuelle Emmanuelle Riva i starten af 60erne sejrede med på Venedig Film Festivalen. At nyindspilningen tilmed skulle blive Claude Millers sidste film gør ikke interessen mindre.

James Franco, biografaktuel som sig selv i dokumentarfilmen “Marina Abramovic: The Artist is Present” såvel som i en
veloplagt komedierolle i “Oz: The Great and Powerful”, sætter også sit præg på årets festival.

Multikunstneren Franco ses i den kontrovercielle “Spring Breakers” samt i dokumentarfilmen “Erased James Franco”, hvor han genindspiller karrierens højdepunkter! Franco er også gået sammen med instruktøren Gus Van Sant om “My Own Private River”, en diskret hyldestfilm til et af Francos kunstneriske forbilleder, River Phoenix, der døde kun 23 år gammel på toppen af sin karriere.

Sidst men absolut ikke mindst kan man på festivalen opleve et filmisk møde mellem to af europæisk films største stjerner
gennem tiderne, Jeanne Moreau og Claudia Cardinale. Filmen bliver ikke mindre spændende af, at de får selskab af den vidunderlige karakterskuespiller Michael Lonsdale (César-vinder for “Om Guder og Mænd”) og at instruktøren er den 104 – ja du læste rigtigt – 104 år gamle portugiser Manoel de Oliveira.

NORDISKE FRISTELSER
Den svenske Guldbagge-vinder “Eat Sleep Die” forkommer ligeså relevant for et dansk publikum og viser os hvordan samfundet systematisk svigter indvandrere i en krisesituation. Også “Dom over død mand” af mesterinstruktøren Jan Troell har bør have hjemlig interesse, idet Jesper Christensen spiller en afgørende rolle i filmen. En anden svensk film, “Call Girl” kan bryste sig af endnu en pragtpræstation af selveste Pernilla August.

Den norsk-kurdiske “Before Snowfall” stiller skarpt på begrebet familieære, mens den danske “Nordvest” atter engang tager os med ind i diverse kriminelle miljøer. Vil man stifte bekendtskab med nye danske filmtalenter kan ligeledes også kaste et blik på filmskolefilm lavet i SUPER 8 og SUPER 16 samt de seneste værker fra New Danish Screen.

PIX ON STAGE
Tue Biering har i flere år hørt blandt Danmarks mest innovative teaterinstruktører bl.a. i samarbejdet med teatergruppen “Flyvende Grise”, senest den stumfilmsinspirerede S/H, der også under CPH PIX kan nydes på Frederiksbergscenen. I festivalens sidste del indtager Biering Det Kongelige Teaters skuespilhus for som en del af Eventministeriet at præsentere en særdeles
alternativ og low-budget udgave af musical’en “Singin’ In The Rain”.

VISUELLE NYDELSER
Men er man mest til levende billeder kan man også bare give sig hen til de billedorgier, der også er en del af festivalen.
Man kan med god grund glæde sig til Kim Ki-duks Guldløve-vinder “Pieta”, men også “Harmony Lessons”, der modtog en særpris for sin fotografering på Berlinalen, har hypnotisk effekt på sine tilskuere.

Heller ikke den visionære instruktør Carlos Reygadas’ vovede “Post Tenebras Lux” bør forbigåes, da instruktørens drømmeagtige stil altid forfører. Den unge kanadiske instruktør Xavier Dolan har aldrig skuffet og det gør hans ambitiøse “Lawrence Anyways” heller ikke.

Den østrigske instruktør Ulrich Seidel er blot en af flere instruktører, der får lov at vise hele tre film på festivalen.
Hans Paradis-triologi “Tro”, “Håb” og “Kærlighed” kommer hertil med mange anmelderroser, og han hører da også blandt de betydeligste billedskabere inden for den moderne tysksprogede filmkunst.

DET USÆDVANLIGE
Publikumsfavoritten THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN byder på en helt uimodståelig cocktail af folkemusik og hjertekval.

Og hvadenten man vover sig ind til det fascinerende lesbiske drama VIC AND FLO SAW A BEAR eller til Berlinalens manuskriptpris-vinder CLOSED CURTAIN af iranske Jafar Panahi (“Cirklen”), så er man sikret enestående oplevelser.

Også den intense fængselsfilm OMBLINE gør et specielt indtryk, da den handler om en nybagt mor (den velspillende
Mélanie Thierry). Den spændende amerikanske independent-film “Compliance” piller ved autoriteterne og byder også på storspil, i dette tilfælde af Ann Dowd, der vandt den nationale kritikerpris i USA for sin rolle og var med i opløbet om en Oscar-nominering.

Så der er ikke andet for end at tage fri fra arbejdet og flytte ind i diverse festival-biografer, for du får næppe chancen
for at se disse film i biografen igen. Vi ses i mørket!