★★★★★☆
Navnet "Nordkraft" er ikke blot forbundet med det co-producerende teater i Aalborg, men også med Jakob Ejersbos moderne litterære klassiker og Ole Christian Madsens filmatisering. Takket være Copenhagen Opera Festival kan man nu også nyde en nykomponeret opera-version af Signe Lykke med libretto af Nila Parly på Takkelloftet.
Anja Behrens, hvis Reumert-vindende udgave af "Ordet" snart får repremiere på Aaarhus Teater, har iscenesat operaen i en stram kølig stil, der kan virke for tillukket for helt unge mennesker, men som til gengæld giver en tiltrængt afstand til de barske scener, der udspiller sig på scenen. Det blodige møde med junkiehundene serveres som en abstrakt dødsballet i Christian Albrechtsens æstisk enkle scenografi.
Forestillingen er ligesom romanen inddelt i tre dele og man gør klogt i at bestille en kølig drink til de to pauser. Men selv med en spilletid på to timer og 40 minutter bliver forestilingen ikke for lang. Man fascineres af dette ekspressive univers og musikken bidrager eminent til at skabe et uhyggeligt drømmeunivers.
Nana Bugge Rasmussen bliver forestillingens følesesmæssige centrum, men hele ensemblet har faktisk ære af deres indsats, og dirigenten Jakob Hultberg får mest muligt ud af både kor og orkester. Dejligt at det derfor at se dem alle på scenen i forestillingens sidste del, så de kan få de stående ovationer, som NORDKRAFT vitterligt fortjener – også i denne bevidst hemmelighedsfulde udgave.
(Michael Søby)