ERNA I KRIG

★★★★☆☆

Kolding Egnsteater gæstespiller ikke på Mungo Park i Allerød – men i gåafstand derfra. Det bør man benytte sig af, for Erling Jepsens roman har bevaret både saft og kraft i hænderne på iscenesætteren og manuskriptforfatteren Peter Dupont Weiss.

Den frodige fortælling om Erna og hendes alternativt begavede adoptivsøn Kalle tager sit udgangspunkt i 2016, hvor Kalle indkaldes til militærtjeneste. Erna er bekymret, for hvordan skal Kalle klare sig alene derinde? Så hun forklæder sig som mand, og vinder hurtigt en deling soldaters fortrolighed – og lidt til. Men da krigen for alvor raser, mister Erna kontakten til sin søn, og må i stedet alliere sig med en fransk prostitueret. Sammen vil de bekæmpe krig med syfilis, men om det skaffer Erna sin søn tilbage er dog langt fra sikkert.

Nadia Nabil formår med enkle midler at skabe en stemningsmættet scenografi, hvor små sandsække ikke bare signalerer skyttegrave, men også kunder i et omrejsende bordel. Morten Dorvins lydside og Vibeke Valeurs kostumer bidrager ligeledes til den autentiske atmosfære og fra den lille friluftsscene får vi tilmed et par sange, der supplerer tidsbilleder.

Har Trine Pallesen nogensinde været bedre på scenen end som Erna? Næppe. Med en sval sødme og en målrettet dedikation tegner hun et portræt af en ukuelig kvinde, der emmer af livskraft og jernvilje. Morten Kjær forekommer knuselskelig som Kalle, og er tilmed ret uimodståelig som syfilisbefængt luder – med meget mere.

Historien om ERNA I KRIG er allerede blevet til en seværdig film med Trine Dyrholm i hovedrollen, men Peter Dupont Weiss teaterudgave har også humor, og varer kun fem kvarter. Forestillingen bliver en betydelig sejr for Kolding Egnsteater, en fjer i hatten for teatrets direktrice Sophie Lauring og en fornem måde at markere genforeningen på.

(Michael Søby)