&
OPERATION: ORFEO
★★★★★★
Det ubetingede højdepunkt på CPH STAGE anno 2021 blev mødet med to af Kirsten Dehlholms hovedværker.
Hvor OPERATION: ORFEO fremstod som en realisering af en konkret drøm, så virkede AMDUAT som et rejse ind i underbevidstheden.
På Skuespilhusets store scene bjergtog
OPERATION: ORFEO med en hypnotisk skønhed understreget af en fortryllende lydside. På drømmens bølger surfede vi henover et magisk univers for så at dykke ned i en underverden med sit helt eget liv. Stemmerne ramte os som sælsomme lydbølger og indhyllede os i en sær tranceagtig tilstand, som blev i kroppen længe efter at sidste tone var klinget ud.
I AMDUAT udfoldede Kirsten Dehlholm hele sit skabertalent og vi oplevede selve menneskesindet i storslået teatralsk cinemascope. Vi trængte ned i en urkraft, som havde rod i det gamle Egypten og nærmede os dødsriget takket være en intens nærværende Bo Madvig.
Selv den mindste lille bevægelse udløste sjælelige gisp hos publikum. En dansers mest minimalistiske kunst fuldendt forløst på Republiques brede scene. Symbiosen mellem de suggestive bevægelige scenebilleder, konstant fascinerede dragter og dyrekostumer samt en lydside, der koblede klassiske danske sange med en moderne musikalsk mentalitet, gik lige i hjertekuglen, og sidder der stadig.
Hvis der var folk, der tvivlede på Kirsten Dehlholms storhed, fejede denne samlede triumf enhver tvivl bort. Man følte bagefter en dyb trang til blot at bøje hovedet for blot at sige tak. Til CPH STAGE, til alle de mange medvirkende både på og bagved scenerne og navnlig til Kirsten Dehlholm for i årtier at insistere på eksistensen af en anden åndelig bevidsthed i det danske teaterliv.
(Michael Søby)