★★★★★☆
Lee Daniels er manden bag nogle af de mest bemærkelsesværdige film om afroamerikanske livsvilkår bl.a. "The Butler" og "Precious". Nu gør han comeback med en både stærk og tankevækkende film om Lady Day alias Billie Holiday.
Da Diana Ross portrætterede den legendariske sangerinde i "Lady Sings The Blues" anno 1972, blev hun Oscar-nomineret for sit bemærkelsesværdige spil overfor bl.a. en ung Richard Pryor.
Samme skæbne overgik Andra Day, der tilmed må lægge krop til en række mere eller mindre umotiverede nøgenscener. Men måske bidrager de til skildringen af en kvinde med et betydeligt mod, for hun havde ikke længere noget at miste. En barsk opvækst og en tidlig voldtægt bidrog til at gøre Billie Holiday til narkoman, og hendes valg af mænd forekom ligeså tvivlsomt.
Talentfulde Trevante Rhodes fra Oscar-vinderen "Moonlight" spiller en attraktiv FBI-mand, som indynder sig hos Billie Holiday for senere at angive hende. Han fortryder dog sine gerninger og holder hånden over hende på en langvarig turné. Hun forlader ham dog til fordel for en af de mere tvivlsomme mænd, men en FBI-mand er ikke sådan at ryste af sig.
Garrett Hedlund, Leslie Jordan og Da’Vine Joy Randolph yder solide birollepræstationer i en flot produktion med gode detaljer i tidsbilledet.
Men det er først og sidst Andra Day, der giver filmen en kerne af råstyrke – ikke mindst i hendes afsluttende fortolkning af signatursangen "Strange Fruit". Titlen refererer til de døde mørke kroppe, der hang og dinglede i træerne, efter at Ku Klux Klan havde været på besøg rundt i de amerikanske sydstater. FBI anså sangen som værende provokerende og forbød Billie Holiday at synge den.
Men Billie Holiday lod sig i sidste ende ikke kanøfle i sit korte liv, der sluttede som 44-årig i 1959.
(Michael Søby)