IN THE MOOD FOR LOVE

★★★★★☆

Den stemningsmættede og sensuelle IN THE MOOD FOR LOVE ("Fa yeung nin wah") er forblevet Wong Kar-Wais hovedværk, selvom "Happy Together" stadig må regnes som hans mest personlige film. Nu får den repremiere i en flot ny bearbejdelse, og det er der mange gode grunde til at benytte sig af.

Rent stilistisk fremstår IN THE MOOD FOR LOVE som en af de mest fuldkomne asiatiske film i dette årtusinde. Blottet for det effektjageri som i for høj grad prægede Bong Joon Hos "Parasite" og rent æstetisk på niveau med Ang Lees sublime "Lust, Caution", der også havde elegantieren Tony (Chiu-Wai) Leung i en prisbelønnet hovedrolle-præstation.

Wong Kar-Wais faste samarbejdspartner Christopher Doyle cementerede sin position som en af verdens førende filmfotografer i samarbejde med Pun-Leung Kwan og Ping Bin Lee.

Filmens kostumer og kulisser genkalder Hong Kong anno 1962 og er i sig selv store visuelle nydelser. Tilsammen opnås en ligefrem hypnotisk skønhed i fuldendt symbiose mellem filmens øvrige billedside og et uhyre veltilrettelagt soundtrack.

Historien om to mennesker, som forelsker sig, men som har svært ved at give sig hen til kærligheden, fordi de begge har oplevet svigt i deres ægteskaber, står klarere i den nyere korte version. Man kedede sig en smule mere til den lange udgave, der havde verdens premiere i Cannes i år 2000.

Filmen modtog festivalens tekniske pris og prisen for bedste mandlige hovedrolle, men filmens kvindelige hovedrolleindehaver Maggie Cheung blev i stedet prisbelønnet med The Golden Horse, en af de mest prestigefyldte hædersbevisninger i Asian.

Det kræver ro i sindet, hvis man skal have det fulde udbytte af IN THE MOOD FOR LOVE, men det til gengæld er en film, der honorerer din tålmodighed.