DA HITLER STJAL DEN LYSERØDE

★★★★☆☆

Det er efterhånden et kvart århundrede siden, at Caroline Link fik sit internationale gennembrud med "Bag stilheden" (Jenseits der Stille), der skildrede en ung piges tilværelse med døve forældre. Fem år senere skabte hun "Fortabt i Afrika" (Nirgendwo in Afrika), som indbragte hende en Oscar i kategorien bedste fremmedsprogede film. Det var kun anden gang, at en kvinde vandt i denne kategori, senere vandt også Susanne Bier en Oscar for "Hævnen".

Caroline Link tager altid børnenes parti i sine film, men derfor bør man ikke kun betragte hendes film som børnefilm. Netop ved at skildre børns livsvilkår i en voksenverden bliver de mindst ligeså relevante for forældregenerationerne.

Det gælder også DA HITLER STJAL DEN LYSERØDE KANIN, der bygger på Judith Kerrs selvbiografiske roman om en lille pige, der efter Hitlers magtovertagelse tvinges i landflygtighed sammen med sin familie. Gradvist ændrer tilværelsen sig og de må klare sig på stadig mere primitiv vis, men samtidig styrkes familiesammenholdet, og DA HITLER STJAL DEN LYSERØDE KANIN ender faktisk som en sært opløftende film trods det dystre emne.

Lille Riva Krymalowski tegner et ganske bedårende portræt af den 9-årige Anna, og Marinus Hohmann er heller ikke ueffen som hendes storebror Max Kempern. Solide tyske skuespillere som Carla Juri og Oliver Masucci agerer mor og far til de to flygtningebørn og Ursula Werner luner som familiens trofaste hushjælp Heimpi.

Helt fri for sentimentalitet kan man ikke kalde DA HITLER STJAL DEN LYSERØDE KANIN. men efter måneder uden film i de danske biografer, er det befriende at der også er plads til en hjertevarm skildring af en vanskelig konfliktfyldt tid i Tysklands historie. Og på trods af tilløb til at lave en slags "Sound of Music" uden sange, så kommer Caroline Link helskindet i mål med sin sympatiske krigshistorie i børnehøjde.