KÆRE FAR

★★★☆☆☆

Limbus Teatret har produceret en fin lille forestilling, der p.t. gæstespiller på Teater Vestvolden i Hvidovre. Titelrolleindehaveren er skuespilleren Ulver Skuli Abildgaard, der nyligt opnåede en Reumert-nominering for sin rørende udgave af "Jeppe på bjerget" i Hjørring – nærmere bestemt Vendsyssel Teater.

Også denne gang beviser Ulver Skuli Abildgaard sin evne til at trænge til bunds i et stof som faderen, der modtager et bebrejdende selvmordsbrev fra sin datter.

Han har selv oversat teksten ("Smutsiga ögon") af Rolf Börjlind og Stefan Sauk, og finder stærke udtryk for denne far, der må forlige sig med, at de beskidte øjne, hans datter skriver om, er hans.

Ulla Abildgaard giver forestillingen et strejf af poesi, ikke mindst når hun synger, men både hun og Ulver Skuli Abildgaard forstyrres af de vanddråber, der vedvarende drypper ned i en spand som en del scenografien. Hvorfor? Det tjener kun eet formål, nemlig at vi mister koncentrationen om det, som det egentlig skulle dreje sig om: Historien.

Ikke desto mindre formår KÆRE FAR at gøre et vis indtryk på kun tre kvarter, og der skulle også være stof nok til en efterfølgende diskussion om selvmord med eleverne fra de store klasser, som forestillingen synes at henvende sig til.

(Michael Søby)