★★★☆☆☆
Fans af det mimiske teaters helt særlige kunst vil givet få udbytte af forestillingen HOMAGE, der gæster Teatret Får302 i Nyhavn. Navnet "Rønne" forbindes i teatersammenhænge oftest med en særlig blidhed i tonen samt en nænsomhed i udtrykket, og det kendetegner også HOMAGE.
Mette Rønne står alene på scenen – med Hans Rønne krediteret som kunstnerisk konsulent. Uden et ord inddrager Mette Rønne os i et kvindeliv – med et usynligt spejl som vigtigste rekvisit.
Mette Rønne er uddannet på en teaterskole i Rusland, hvor det at mime ikke er identisk med klovnerier iført hvid maske. Mette Rønne anvender derimod en mere naturalistisk mimeteknik, hvor alle rekvisitter findes i den kun tilsyneladende tomme luft.
Det kræver både fantasi og koncentration – også fra publikums side – at følge med i denne særlige form for mimekunst. Man skal dog ikke panikke, hvis der er noget undervejs, man ikke forstår, men blot hænge på.
En time er nok lige i overkanten for folk, der ikke er fortrolige med denne særlige form for teater, men det er en time, der er sund for sjælen. Mette Rønne agerer med en stilfærdig poesi, hvad enten hun viser os glæden ved at blive budt op til dans eller smerten ved at blive svigtet.
HOMAGE er i bedste forstand en bagatel, men ikke en uvæsentlig een. Og trods det beskedne format sidder den i sindet længere end mange af de mere omfangs- og ordrige forestillinger.
(Michael Søby)