★★☆☆☆☆
Sydhavn Teater er et såkaldt "lille storbyteater" under Københavns Kommune, og har til dagligt til huse i Karens Minde Kulturhus. Under overskriften SCENESOMMER afholder de i den kommende tid en lille festival i Østre Kapel på Vestre Kirkegård, og man lægger ud med teatrets egen produktion REQUIEM FOR EN TIDSALDER.
"En live performance akkompagneret af en videoinstallation" kalder teatret selv forestillingen, og man har allieret sig med Anja Behrens, der med “Selvmordets anatomi” skabte en af sidste sæsons bedste forestillinger på Republique.
Tre tilmelede kvinder står på et murstensgulv. Een veksler mellem klagesang og uendelige gentagelser af ordet "lyt" i skiftende toneleje. En anden vrider sin halvnøgne krop, som om hun ikke kan være i den. En tredje holder en søvndyssende monolog, der tilsyneladende omhandler en sammenhæng mellem biologi og religion. Eftermiddagens mest opløftende moment indtræder, da en tilskuers mobiltelefon pludselig afbryder denne ordflom, men – alas – kun for en kort stund. En ligvogn med en træstub skubbes ind og ud af kirkerummet, og på væggene ser vi også billeder af de tre kvinder bl.a. hvordan de meler sig til.
Altsammen meget kunstfærdigt, momentvis smukt, men først og sidst ulideligt krukket. Man kan til nød kalde resultatet for et stileben af en kunstinstallation, men levende teater er det bestemt ikke. Her synes at herske en publikumsforagt, der nærmest virker rystende.
At Københavns Kommune har valgt at bruge flere millioner københavnske teaterkroner på at støtte dette teater fremfor Husets Teater og Sort/Hvid er set på denne baggrund intet mindre end en skandale. Her har muligvis været andre hensyn at tage (geografi?, køn?), men det gør det på ingen måde forsvarligt.
REQUIEM FOR EN TIDSALDER fremstår desværre som et mausoleum over den teaterkunst, vi ikke får, og den dårligste tænkelige reklame for Scenesommer-festivalen og for Sydhavn Teater.
(Michael Søby)