DEN SKALDEDE FRISØR

– THE MUSICAL

★★★★★☆

Susanne Bier-filmen "Den eneste ene" dannede for nogle år siden grundlaget for en Reumert-belønnet musical. Også Biers svenske Grand Prix-film "Hånden på hjertet" høstede ros i sit hjemland som musical – ikke mindst på grund af Peter Jöback (konferencieren i Gladsaxe Teaters "Cabaret").

Nu er turen kommet til Susanne Biers DEN SKALDEDE FRISØR, der indbragte Trine Dyrholm en af hendes mest velfortjente Bodil-statuetter i rollen som den kræftramte Ida, der genfinder kærligheden.

Det kan ikke have været nogen nem opgave at skulle leve op til publikums erindringer om den præstation, men Xenia Lach-Nielsen formår at gøre rollen som Ida til sin egen. Med en sval sødme og personlig integritet skildrer hun Idas forvandling, så vi både smiler genkendende og røres. At hun tilmed synger som en drøm gør ikke helhedsindtrykket ringere.

Musical-versionen af DEN SKALDEDE FRISØR – THE MUSICAL fremstår i endnu højere grad som en hold-indsats, og manuskriptet (forfattet af Anders Thomas Jensen og Susanne Bier) har heldigvis vittige replikker til alle. Humor finder man også i Benjamin La Cours citrusfrugt-dominerede scenografi, hvor selv solnedgangen til forveksling ligner en citron.

Niels Olsen fremstår som et meget dansk bud på rollen som Phillip, og hvorfor skulle de ansatte ikke også sværme for denne Phillip? Olsen giver ham en varme og en voksende følsomhed, der også gør indtryk på publikum.

Silas Holst og Maria Lucia Heiberg Rosenberg er kære som det usikre unge par, og Silas Holst bekræfter i en følsom ballade, hvor fin en sanger, han efterhånden er blevet. Han får også en tur på dansegulvet med sin Vild Med Dans-partner Jakob Fauerby (i rollen som Alessandro), og her kommer deres dansemæssige fortrolighed dem begge til gode.

Forestillingens to sjoveste præstationer leveres af veteranerne Benjamin Boe Rasmussen og Bodil Jørgensen. I rollen som Idas håbløse ægtemand bliver Benjamin Boe Rasmussen næsten rørende i sin ubehjælpsomhed, og Bodil Jørgensens vampede og væmmelige moster får lattertårer til at trille, men ender heldigvis også som offer for sin egen egoisme.

Vi får et dejligt gensyn med Nanna Rossen ("Hairspray"), der spiller mosterens irriterende men også hårdt prøvede datter, og som den ligefremme frisøse Vibe er Line Krogholm træfsikker – både som sanger og skuespiller.

Anja Gaardbos opfindsomme koreografi får det bedste frem i de dygtige dansere, og i ensemblet glæder man sig bl.a. over Jeff Schjerlunds og Adam Gregersens smittende energi.

Thomas Helmigs musik støtter godt op om historien, og i det hele taget er der meget lidt at beklage sig over denne gang. Man kan mene, at homo-historien kommer til at fylde lige rigeligt efter pause, så man næsten glemmer hovedintrigen. Og i en forstilling, hvor en konkret sygdom spiller så stor en rolle, bør det påtales, at Ida IKKE er blevet behandlet for "kraft", men for "kræft"!

I den store sammenhæng bliver det dog heldigvis kun væsentlige bagateller, for DEN SKALDEDE FRISØR – THE MUSICAL er i Frede Gulbrandsens sprudlende iscenesættelse endt som en charmerende og hjertevarm musical, som danskerne gør klogt i at tage til sig.

Man mærker virkelig, at Susanne Bier har ageret executive producer på denne musical, der ligesom Biers film har følelserne i front.

(Michael Søby)