DOPPLER

★★★☆☆☆

Teater Next har kastet sig over den norske forfatter Erland Loe, hvis værker dannede grundlag for pragtpræstationer af henholdvis Tammi Øst ("Status") og Marie Mondrup ("Muleum") på Husets Teater for få år siden. Nu kan man opleve romanen DOPPLER som en teaterforestilling, der gæstespiller på Teater V i en kort periode.

Teater Next leder Christian Bergman og forestillingens iscenesætter, skuespilleren Michael Slebsager, har sammen skrevet manuskriptet. Man genkender replikker som den ægteskabelige ordudveksling:

"Kan du være mere præcis?"
"Nej, siger jeg. Jeg kan være mindre præcis. Men ikke mere.”

Rent stilistisk stritter den dramatiske tekst dog i lidt for mange retninger. Beretning om enegængeren DOPPLER, der helst vil bo alene i sit telt i skoven, har dog sin egen skæve tone, men når man beder Peder Holm Johansen og Josephine Raahauge agere elsdyr, så går man måske en tand for vidt, selvom de begge slipper forbløffende godt fra det.

Peter Zandersen har den krævende titelrolle, og atter engang må man erkende hans betydelige sans for melankolsk humor med et voksende anstrøg af smerte, der dog også denne gang synes en bedre forestilling værdig. Iscenesætter Michael Slebsager gør tilsyneladende, hvad han kan med det spraglede manuskript, og skuespillernes indsatser bør man heller ikke klage over.

Josephine Raahauge kan både illudere mand med tvivlsom fortid og hustru med opsparet vrede. Peter Holm Johansen er kær som Dopplers lille søn og skræmmende både som mærkværdige Düsseldorf og som den komplet idiotiske Bosse, der kommer for skade at lade sig inspirere af DOPPLER.

Et telt fyldt med et utal af gemmesteder fremstår som scenografiens væsentligste element. Komponisten Daniel Vognstrup undgår klicheer og skaber musikalsk variation på forestillingens lydspor.

DOPPLER synes knap så vellykket som de øvrigt omtalte Erland Loe-dramatiseringer. Men hvis man har mod på en skæv og skør teateroplevelse på omkring 5 kvarter, så er DOPPLER bestemt et bud.

(Michael Søby)