★★★★☆☆
Mozarts sprudlende opera COSI FAN TUTTE har inspireret kunstnere over hele verden og bl.a. dannet grundlaget for Knud Leif Thomsens spillefilm “Sådan er de alle”, der i 60erne indbragte Jesper Langberg den første af tre Bodil-statuetter.
Nu kan atter man opleve selve operaen i København – nærmere bestemt i Opereaen i Tim Alberys iscenesættelse. Sammen med scenografen Tobias Hoheisel har han valgt at lade dette delikate værk udspille sig inde i en forstørret udgave af et gammeldags filmkamera – forstå det hvem der kan? Foie gras serveret som dåseleverpostej!
Et spisebord og en del stole levner ikke megen plads til de medvirkende, og det virker tilmed besynderligt, at det gigantiske kamera fra tid til anden kan udvide sig. Dybde i scenografien som i opsætning kan man dog godt glemme alt om.
På de givne betingelser yder de medvirkende en udmærket holdindsats, og kan ikke gøre for, at denne udgave fremstår unødvendig gammeldags. Trægt bevæger den sig over scenen, og klokken er ca. 23, inden premieren er overstået.
Dirigenten Mikkel Futtrup samt Det Kongelige Kapel og Kor har en del af æren for, at aftenen i det mindste er en musikalsk lækkerbisken, og rent sangligt glæder man sig især over Sine Bundgaard som Despina, Anna Kasyan som Fiordiligi samt
Magnus Ingemund Kjelstad som Guglielmo.
Men man savner unægtelig mere luft under vingerne, mere ånd og mere fysik i de medvirkendes interageren i denne kammerspilsagtige begrænsning af Mozarts mest liflige opera.
(Michael Søby)