HOWARD’S END

★★★★★☆

Den sublime filminstruktør James Ivory fik langt om længe – og alt for sent en Oscar sidste år. Ikke for et af sine hovedværker, men for manuskriptet til den fortryllende “Call Me By Your Name”. En glimrende film, der står i gæld til Ivorys egne mesterværker som f.eks. “Værelse med udsigt”, “Howards End” og “Resten af dagen”.

HOWARD’S END blev i starten af 1990’erne belønnet med 3 Oscars og en Bodil-statuette, og senere vandt “Resten af dagen” en Robert-pris, men den 3-dobbelte Oscar-vinder “Værelse med udsigt” må stadig regnes for James Ivorys filmiske hovedværk.

Ud fra en litterær betragtning må “Howard’s End” dog betragtes som E. M. Forsters vægtigste værk, omend “Maurice”, en anden af Ivorys Forster-filmatiseringer, anses som forfatterens mest personlige. “A Passage to India”, der blev filmatiseret af David Lean, var således baseret på Forsters mest indflydelsesrige roman.

Emma Thompson var primært kendt for sine humoristiske evner i film som “Peter’s Friends”, da hun med sin indsats i “Howard’s End” vandt Oscar’en for bedste kvindelige hovedrolle-præstation og blev en helt for en ny generation af kvinder. En status hun ikke bare har formået at bevare, men også udbygge.

Vanessa Redgrave kunne også have fortjent endnu en Oscar for sit blødende smukke portræt af Mrs. Wilcox, en sanselig kvinde med hjertet på rette sted. Unge Helena Bonham-Carter bekræftede, at gennembrudet i “Værelse med udsigt” ikke var tilfældigt.

Anthony Hopkins gav et fascinerende bud på rollen som enkemanden Wilcox, og såvel Samuel West som James Wilby dækkede rollerne som moralsk anløbne mænd med stor præcision.

HOWARD’S END fremstår selv i dag som en fryd for såvel øje som øre – en betagende billedsymfoni af stemningsmættede Oscar-vindende dekorationer, udsøgte kostumer og formfuldendt musik.