★★★★★★
Så er hun tilbage! Balletten KAMELIADAMEN i John Neumeiers storslåede og alligevel intime opsætning af Dumas jr’s elskede klassiker kan atter nydes på Det Kongelige Teaters Gamle Scene – og gudskelov for det!
Stjernepartierne som Marguerite og Armand er til lejligheden blevet forynget af Ida Praetorius i et nyt karrierehøjdepunkt og Ryan Tomash, der med sin overraskende modne og alvorlige tilgang til rollen får sit internationale gennembrud. Ingen kan som Ida Praetorius gå baglæns på tåspidserne, som var det den letteste ting i verden, og ingen kan som Ryan Tomash agere med glød i både blik og krop. Både sammen og hver for sig forekommer de at være noget nær perfekte dansepartnere.
Silvia Selvini og Marcin Kupiñski danser ligeledes glimrende som henholdsvis Manon Lescaut og Des Grieux, hvis tragiske kærlighedshistorie spejler KAMELIADAMEN og Armands ulyksalige relation.
Atter engang er der god grund til at fremhæve Jón Axel Fransson – denne gang for en festlig. fræk og fyrig Gaston. Sebastian Kloborg tegner et svalt portræt af Armands fader og Mette Bødtcher gør på diskret vis indtryk som tjenestepigen Nanina.
Dirigenten Tom Seligman holder dampen oppe i orkestergraven og pianisten Alison Smith formår virkelig at formidle lidenskaben i Frédéric Chopins blødende smukke musik.
John Neumeiers opsætning udmærker sig ved uhyre fine detaljer – både koreografisk og i personinstruktionen. Men dens største kvalitet er måske i virkeligheden, at den aldrig gør kærligheden mellem de to elskende banal.
Jürgen Roses delikate kostumer og formfuldendte scenografi transporterer os ubesværet tilbage til fortidens romantiske Paris. Vores øjne frydes konstant over en raffineret farvesans samt en udsøgt periodefornemmelse, der bidrager til at gøre KAMELIADAMEN til en fuldstændig suveræn balletoplevelse.
(Michael Søby)