★★★☆☆☆
Ulaa Salims DANMARKS SØNNER er et dristigt, uegalt men tankevækkende forsøg på at skubbe den trættende debat om "Os og de fremmede" i en ny retning.
I en ikke så fjern dansk fremtid bliver ekstremistisk nationalist statsministerkandidat, og et bombeattentat i det indre København giver ham for alvor vind i sejlene. Overfald på indvandrefamilier vil sandsynligvis blive legitimeret og derfor planlægges et attentat, som et sidste desperat forsøg på at forhindre overfaldene. Men forbindelserne til DANMARKS SØNNER forgrener sig og måske er der ligefrem en stikker i gruppen?
Komponisten, dramatikeren og skuespilleren Zaki Youssef låner både tyngde og alvor til sin første filmhovedrolle som Ali. Vi har i denne sæson kunne nyde ham som undertrykt men opvagt bror i Christian Lollikes geniale opsætning af Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" på Østre Gasværk, og DANMARKS SØNNER understreger et alsidigt talent, der bør tilbydes andet end skurkeroller.
Den lovende Mohammed Ismael Mohammed fanger på udmærket vis splittelsen i Zakaria, Alis ven. Desuden har Rasmus Bjerg formået at aflure vores nuværende statsministers ikke særligt tillidsvækkende evne til at glide af på alle spørgsmål og fået det indarbejdet i den mægtigste og farligste af DANMARKS SØNNER.
Kvindefigurerne er filmens svaghed og de vigtigste er tilmed begge ofre. Her kan Ulaa Salim stadig lære noget, for hvis de mandlige indvandrerkarakterer i danske film ofte hænger fast i klicheer om kriminalitet, så skildres indvandrerkvinder stort set altid som kærester eller mødre.
Som manuskriptforfatter slipper Ulaa Salim dog godt fra at skifte hovedkarakter et godt stykke ind i filmen, men den aggressivitet filmen afspejle til slut, gavner næppe dialogen mellem fløjene.