TRANSIT

★★★★☆☆

Christian Petzold er en tysk instruktør, der deler vandene. De tyske filmkritikere har hele fem gange kåret hans film som årets bedste, hvorimod han stadig har en af Det Tyske Filmakademis priser til gode. En vis anerkendelse på Berlin filmfestivalen har sikret flere af af hans psykologiske dramaer distribution udenfor Tyskland – de fleste med Nina Hoss i hovedrollen.

Men spørgsmålet er om TRANSIT ikke er hans mest interessante siden gennembrudsfilmen "Wolfsburg", blandt andet fordi den behandler et yderst relevant emne i en flygtninge-tidsalder, nemlig et liv i TRANSIT.

Anna Seghers roman ligger til grund for filmen, der også får et litterært præg blandt andet på grund af en ordrig fortæller.

En afdæmpet Franz Rogowski, som vi nød sidste år i både "Happy End" og "In den Gängen", spiller George: En tysk jøde, der under anden verdenskrig er flygtet fra rædselseregimet i sit hjemland til et turbulent Paris, hvor en tysk invation truer. Da en mand begår selvmord, griber han chancen for overlevelse og et nyt liv.

Paula Beer, som vi snart skal nyde i det Oscar-nominerede mesterværk "Værk uden ord", spiller en rastløs kvinde, der indleder et forhold med George i Marseille uden at kende hans sande identitet, men vi aner dog et skæbnefælleskab.

TRANSIT virker i starten temmelig indforstået med hensyn til den komplekse historiske og politiske virkelighed i Paris, men vi bliver alligevel hængende, fordi vi mærker den stilfærdige smerte i Franz Rogowskis præstation.

Filmens største fortjeneste er dog evnen til at formidle frustrationerne over en tilværelse i limbo, og det ubærlige ved ikke at vide, hvor man har hjemme.