SKATTEGRAVEREN

★★★★☆☆

At spille spade er i visse kredse slang for at spille guitar. Men i dokumentar-operaen SKATTEGRAVEREN skal det tages bogstaveligt. Fire spader bidrager nemlig til en lydkulisse, der også omfatter skrivemaskiner og sten.

Den italienske libretist og komponist Mauro Patricelli har skabt et særegent værk med udgangspunkt i den vestlige verdens største folkemindsamler, danskeren Evald Tang Kristensen. Han registerede henved 3000 folkeviser og der findes heldigvis optagelser af nogle af disse i Dansk Folkemindesamling.

Denne autentiske form for folkemusik mixer Mauro Patricelli med nykomponeret partiturmusik, som han selv bidrager til på cembalo sammen med tre mandlige musikkolleger.

Signe Asmussen lufter sin pragtfulde stemme og vi får samtidig vished for, at hun er betydelig bedre til at synge end til at spille violin. Der synges både på dansk og engelsk, men selvom vi får udleveret librettoen inden forestillingen, kunne man med fordel havde tekstet hele forestillingen, da de færreste vil være i stand til at opfange alle sungne gloser.

På fem firkantede skærme over scenen ses billeder af den jyske hede, der blander sig med relevante ord og udtryksfulde portrætfotos af de mange folkemindeformidlere. De medvirkende er desuden flankeret af to store jordhøje, der bidrager til at gøre den jyske muld nærværende.

En usædvanlig og dejlig anderledes oplevelse på Operaens Takkelloft, men – hvis man kalde en spade for en spade, og det bør man vel i denne sammenhæng – desværre ikke helt så egal, som man kunne have håbet.

(Michael Søby)