KING LEAR

★★★★☆☆

William Shakespeares KING LEAR regnes med rette for et af hans største dramaer. Men det er også et af de sværeste – i al fald på dansk grund. Peter Brooks bemærkelsesværdige filmversion vandt Paul Scofield (den første Salieri i "Amadeus") en Bodil for titelrollen, og på teatret bl.a. har Jørgen Reenberg, Aksel Erhardsen og senest Tommy Kenter prøvet kræfter med den aldrende konge i diverse store produktioner.

Teatret Møllens turnéversion, der denne aften spiller på Teater Vestvolden i Hvidovre, er tilsyneladende skabt for få penge – med kun to medvirkende skuespillere og een musiker. Ikke desto mindre er forestillingen på sin egen beskedne facon en af de mest helstøbte danske udgaver i mands minde. Iscenesætteren er da også den altid diskrete Hans Rønne og han får med udgangspunkt i en klar og koncis bearbejdelse skabt en stram forestilling på halvanden time.

Han er velsignet med den helt rigtige skuespiller på det hele rigtige tidspunkt: Ole Sørensen, der også gjorde stort indtryk i "Haabet" tidligere på sæsonen, tegner et fortræffeligt portræt af den hårdt prøvede monark. En magtfuld mand, der kæmper for sin værdighed og som insisterer på at blive behandlet med respekt i sit fald.

Omkring ham varetager Thomas Clausen på raffineret vis at spille de tre kongedøtre på skift og er tilmed knivskarp som narren, der måske slet ikke er så fjollet endda.

Jullie Hjetland bidrager musikalsk til forestillingens flotte lydkulisse med magisk stemme og egne kompositioner, og så når hun tilmed at strikke lidt ind imellem, at hun spiller musik.

Gitte Baastrups scenografi får understreget, at hvis vejen til tronen er skrå, så er vejen ned det også. Det kunne mange landsfædre godt tage ved lære af.

(Michael Søby)