HAABET

★★★★★☆

Det er ikke første gang, at et dansk teater forsøger at fortælle om den danske slavehandel på De Vestindiske Øer. Alene i år har både Republique på østerbro og Får302 ved Nyhavn spillet stykker, der omhandlede dette emne, men Teatergruppen Møllen fra Haderslev er alligevel dem, der slipper bedst fra det. De er på en enkel visit i Munkekærhallen ved Solrød Strand, inden de rykker ind på Teater V. i Valby.

Brian Wind-Hansen har med kyndige hænder dramatiseret Mich Vraas roman HAABET med udgangspunkter i diverse dagbøger og korrespondance. Iscenesætter Rasmus Ask Aagaard-Andersen formår på dette grundlag at skabe en ganske velspillet forestilling, der både rummer dyb vemod og smerte, men også formår at se med kritiske øje på samtlige aktører i dette historiske drama.

Scenografen Laura Rasmussen opnår forbløffende resultater ved hjælp af reb og træ, så vi føler os som passagerer på fregatten HAABET, hvor rangorden er ligeså tydelig som på landjorden.

Teatret Møllen er med rettet kendt for deres fortræffelig ensemble og samtlige roller synes noget nær perfekt besat. En rank og magtfuld Connie Tronbjerg, der sidste år blev kåret til "bedste turnéskuespiller", bliver forestillingens naturlige centrum som vor fortæller.

Thomas Jacob Clausen virker sært rørende som en naiv hvid mand, der forelsker sig i en slavepige (spillet med forbilledlig kropslig værdighed, knivskarp præcision og uudgrundelig underfundighed af Marie Lydie Melono Nokouda). Men en grum slavepisker, storartet portrætteret af Ole Sørensen, sætter naturligvis en stopper for det.

Mindre fængslende men bestemt også relevant er stykkets anden historie om en slavekvindes datter, der først mange år senere lærer moderens skæbne at kende.

Teatret Møllen har med HAABET skabt et stor tankepirrende værk, der ikke blot hører blandt deres bedste og men også bør regnes for et af de vigtigste.

(Michael Søby)