CARMEN

★★★★☆☆

Den Jyske Opera lagde flot fra land tidligere på sæsonen med den spektakulære og tankevækkende "Passageren", der stadig står som en af årets største operaoplevelser. Nu gælder det så deres opsætning af CARMEN, der gæstespiller på Det Kongelige Teaters Gamle Scene som et led i en større turné.

Det Kongelige Teater har netop spillet en noget udvendig og meget lidt genkendelig udgave af CARMEN, hvor vægten var lagt på en overlækker scenografi, der absolut intet havde med historien om CARMEN at gøre.

Derfor virker det helt befriende, at Thaddeus Strassberger, der både har stået for scenografi, kostumer og instruktion, har valgt at lade handlingen udspille sig i gammel fabrikshal, hvor cigaretter står stablet side om side med diverse tyvekoster.

Folkene på fabrikken er jævne mennesker i et voldeligt samfund domineret af mænd. CARMEN er det naturlige centrum, en stærk kvinde, der værdsætter sin frihed, og bliver genstand for et kærlighedsdrama mellem en dorsk men velsyngende dessertør og en heftig toreador, der henretter mennesker som dyr.

Der er psykologisk bund i Thaddeus Strassbergers udgave af historien om CARMEN og samtlige roller synes velbesat denne aften. Georges Bizets musik hører stadig blandt operahistoriens mest levedygtige, selvom dirigenten Jérôme Pillement støttede mere end han løftedei orkestergraven.

Helt forførte blev vi trods alt ikke af denne på een gang tidstypiske og klassiske CARMEN, men seværdig og relevant forbliver pigen med cigaretterne alligevel.

(Michael Søby)