GRÆNSE

★★★★★☆

Ali Abbasi var manden, der skabte den yderste beskedne danske gyser "Shelley". Nu overrasker han til gengæld med det groteske svenske drama GRÆNSE ("Gräns").

Historien er om muligt mere bizar end den vi mødte i en anden prisvinder fra Cannes, den guldpalme-belønnede "The Square", men originalitet kan man ikke fratage Abbasis GRÆNSE, der vandt sideprogrammet Un Certain Regard på verdens vigtigste filmfestival.

Den normalt så nydelige Eva Melander vandt for et par år siden en Guld-bille (Guldbagga) for sin markante birolle i voldtægtsdramaet "Flocken". Nu overgår hun sig – og er nærmest ukendelig – som den aparte troldekvinde i GRÆNSE, og kan næsten ikke undgå også at vinde prisen for bedste kvindelige hovedrollen.

Tematisk står filmen i gæld til den mere umiddelbart elskelige "Kæmpen", der også krævede, at sminkeholdet kom på overarbejde. Men ligesom selve filmen er den kvindelige hovedkarakter i GRÆNSE svær at elske. Men hun har stadig krav på at bliver set – og det gælder også for filmen.