★★★★☆☆
Do You Like It? ****
Outpost **
Kejser *****
Ideen med at give tre koreografer mulighed for at udvikle deres ideer og stil gennem en flerårig periode er god. Men samtidig også kostbar og risikabel, hvis talentet slet ikke holder eller udvikler sig i en nærmest destruktiv retning. Der bør nok være et krav om, at man skal kunne spore en positiv udvikling hos de pågældende koreografer hvert år, for at man kan få lov til at fortsætte. GENERATOR skulle jo gerne vedblive med at være et kunstnerisk stærkt program og ikke blot Dansk Danseteaters famlende koreografskole.
Heldigvis er der nok gode bud i år til at retfærdiggøre en udflugt til Operaens Takkelloft.
Edhem Jesenkovic lader to mandlige og en kvindelig danser finde et kropsligt fællesskab i DO YOU LIKE IT?, inden de står i deres egne rum og må kæmpe med de individuelle frustrationer alene. Enkel islandsk strygermusik anslår en stemning af nænsom udforskning, og især den poetiske Fabio Liberti finder stærke dramatiske udtryk.
Helt galt går det kun for koreografen Sebastian Kloborg i den alt for lange OUTPOST. Også han arbejder med de fysiske og følelsesmæssige grænser – men også grænserne mellem drøm og virkelighed, men OUTPOST virker alt for rodet og defus til at opnå nogen blivende kunstnerisk værdi. Dertil kommer, at nogle uklædelige kostumer forhindrer danserne i at kommunikere med publikum og en anmasende lydkulisse gør ikke sagen bedre.
Alessandro Sousa Pereiras KEJSER emmer derimod af fysisk nærvær – ikke kun via den talentfulde netop Reumert-nominerede danser Csongor Szabó, men også gennem Joe George og Luca Marazias’ passionerede kropslighed. Den belgiske komponist Wim Mertens melodiske minimalisme udgør det perfekte musikalske baggrund for denne søgen efter mennesket bag magten.
Vi forlader således Operaens Takkelloft ganske fornøjet – fast besluttet på at fortrænge forestillingens fatale centrum.
(Michael Søby)