★★★☆☆☆
Tove Bornhøft har i 33 år ledet Teater Rio Rose, og det er der kommet et væld af interessante forestillinger ud af. Derfor forekom det helt indlysende, at netop hun skulle modtage Danske Sceneinstruktørers hæderspris netop samme aften, som hun meddelte, at hun stopper som chef for Teater Rio Rose.
Det skete i forbindelse med forestillingen KOM DU? på Husets Teater. En kunstnerisk bagatel i Tove Bornhøfts karriere, men samtidig med flere af de elementer, der kendetegner en Tove Bornhøft-forestilling. Samspillet mellem skuespil og bevægelse, engagementet og et vis kunstnerisk mod.
I KOM DU? møder vi to mænd, der begge venter på en ledig luder i et trist miiljø af brugte lædersofaer. En jazzet underlægningsmusik udvikler sig i klassisk retning, mens vi hører om deres erfaringer og ser dem udtrykke deres indestængte følelser i danselignende bevægelser.
Sammen hiver og flår de i en dukke, som de siden boller, men ingen af dem forløses for alvor.
Vi aner nogle triste skæbner, men helt ind under huden kommer vi ikke i det manuskript, som holdet selv har skrevet.
Iscenesætter Tove Bornhøft får højest vakt en vis medlidenhed med disse sølle skrov (tilforladeligt spillet af Folmer Kristensen og Peter Flyvholm). Det forekommer derfor bizart, at hun tager ordet til sidst for at moralisere om prostitution. Dermed låser hun vores oplevelse unødigt, og udtrykker ord, der ville være bedre tjent som en integreret del af den dramatiske tekst. Uanset om man er enig med hende eller ej.
Måske trænger Tove Bornhøft virkelig til en velfortjent pause? Vi håber og tror dog på, at hun vender inspireret tilbage i andre sammenhænge.
(Michael Søby)