TRYLLEFLØJTEN

★★★★☆☆

TRYLLEFLØJTEN af Wolfgang Amadeus Mozarts er et nøgleværk i Operaens historie. Også filmmestre som Ingmar Bergman og Milos Forman har ladet sig inspirere af TRYLLEFLØJTEN, der i Operaen iscenesættes af Marco Arturo Marelli (ved Enrico De Feo!).

Marelli har også skabt en funktionel moderne scenografi, hvor bevægelige vægge på forunderlig vis tager os fra scene til scene. Fra orkestergraven sørger dirigenten Perry So for, at musikken løfter sig, og rent visuelt bliver vi bl.a. forkælet med Dagmar Niefinds kostumer til Lisa Tjalve, Randi Stene og Johanne Bock som de tre velsyngende damer.

Samtlige roller synges faktisk flot i denne opsætning, men det er og bliver Palle Knudsens sprudlende Papegeno, som vi vil huske. Han har hele pakken: Charmen, spilleglæden og stemmen.

Undervejs i anden akt løber iscenesætteren tør for ideer, men heldigvis kommer han stærkt igen i den veloplagte finale.

Så dette bliver bestemt en opsætning, som Operaen kan være bekendt, og selvom forestillingen rent dramaturgisk ville have haft godt af at blive beskåret med tyve minutter, så er man jo ikke meget for at undvære så meget som en tone af Mozarts musik.