★★★★★★
Tænk at et besøg hos REVISOREN kan være så fornøjeligt! Men det kan det altså, når REVISOREN holder til på Nørrebro Teater. Enhver tendens til at samle støv er blevet afværget af oversætteren Christina Wendelboe, og i David Harrowers intellligente bearbejdelse fremstår Nikolaj Gogols klassiker som en dybt relevant moderne samfundssatire.
Sven Dahlbergs scenografi giver først for alvor mening i anden akt, hvor alverdens problemer bliver så nærgående og uoverskuelig, at vor hovedperson vælger at fordufte. Men indtil da har han ladet sig hylde som REVISOREN – manden, der kan afsløre svindel og svinestreger i den lille by, og som samtidig ses som nøglen til det priviligerede liv i den funklende storby Skt. Petersborg.
Det, der engang var et stykke om livet i Rusland, synes i dag i mindst lige så høj grad at handle om vor tids Danmark, hvor umoralsk er blevet til amoralsk – og hvor angst er blevet en om muligt endnu større magtfaktor end penge.
Madeleine Røn Juuls navn har næsten altid være synonym for velspillet teater. Men denne gang overgår hun sig selv og får det ypperste frem i samtlige medvirkende: Thure Lindhardt er en værre charlatan som den formoede Revisor: En ung øretæveindbydende gavflab, der har lært at begå sig i en verden af bedragere. Men han er langt fra stykkets største skurk.
På toppen af kransekagen sidder borgmesteren, der har svunget pisken og scoret kassen i årevis. Ole Lemmeke spiller ham med et mylder af udsøgte detaljer og giver ham samtidig et sublim komisk format. Kulminationen nås i et festfyrværkeri af et raserianfald rettet mod handelsstandsforeningens livstrætte medlemmer. Hans karaktertegning spider på een gang samtlige (embeds)mænd, der har udnyttede deres position til personlig gevinst på bekostning af andre.
Han får fornemt følgeskab af en herlig slesk Mikael Birkkjær (i et velkomment teatercomeback), urkraften Tina Gylling Mortensen, hyggelige Jacob Weble samt de unge talenter Nicolai Jørgensen og Anna Bruus Christensen.
Christiane Gjellerup Koch og Josephine Park udgør en festlig duo som borgmesterens liderlige kone og den ikke alt for kvikke datter, mens Benedikte Hansen og Sarah Boberg giver den med fuld krigsmaling som derangerede godsejerfruer.
En luksusbesætning, som ikke misser en stavelse i denne tankevækkende teatertekst. Derfor forkom det så rigtigt, at vor største skuespiller Ghita Nørby som den første på premiereaftenen rejste sig for at hylde dette blændende hold, der udgør fundamentet i en af sæsonens vigtigste forestillinger.