★★★★★☆
Det royale skuespilhus’ store scene byder på sublimt samspil i forbindelse med dramatisering af Ingmar Bergmans TV-klassiker SCENER FRA ET ÆGTESKAB, der bød på Liv Ullmann og Erland Josephson i to af deres karrieres største præstationer.
I Thomas Bendixens lette men lydhøre iscenesættelse har ægtefællerne bytter replikker, således at det er hustruen, der har fået en elsker, og overøser sin mage med komplimenter på grund af dårlig samvittighed.
En morsom ide, der blev præsenteret som en ganske vellykket reading tidligere på året samme sted. Dengang virkede Morten Kirkskov lidt for komisk undervejs, men når man nu ser den færdige opsætning, virker det snarere som om, at det er selve karakteren, der i denne version vækker til latter – selv under første aktens fornedrelse – fordi han simpelthen bliver for sølle. Det siger lidt om kønsroller og hvor meget de har forandret sig, men også en del om Ingmar Bergmans syn på kvinder dengang.
Morten Kirkskov gennemgår fint udviklingen fra kærlighedshungrende parasit til selvstændigt mandfolk, selvom selve mandetypen synes en smule postuleret i vor tid. Man overvejer undervejs, om det er et bevidst valg i forbindelse med ombytningen af de 70er-agtige kønsroller, at Morten Kirkskov har kigget lidt for dybt i pudderdåsen?
Vi tror fuldstændig på Mariannes forandring i Sofie Gråbøls skikkelse – fra selvsikker karrierekvinde med styr på tingene til cognac-bællende snøftegøj. Sofie Gråbøl får med denne rolle et fornemt og velkomment scene-comeback i Danmark efter udenlandske triumfer bl.a. på Edinburgh-festivalen.
Hun og Morten Kirkskov fungerer glimrende overfor hinanden, et sjældent vellykket samarbejde, der får os til at tro på dem som par, hvilket er så væsentligt netop i denne forestilling.
TV-udgaven havde unægtelig større tyngde, men tog sig også længere tid til at etablere den. SCENER FRA ET ÆGTESKAB bliver i kongeligt regi en underholdende kønskomedie, men naturligvis af den mere tankevækkende art.